-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46365 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:164

مراد از ( اسما ) در آيه 31 سوره بقره چيست ؟
مفسران اسلامي حول اين آيه زياد بحث كرده اند و نظرات متفاوتي درباره ي آن مطرح كرده اند كه در اين جا به اختصار بدان اشاره مي كنيم : الف . نظرعلامه ي طباطبايي : حاصل سخن ايشان اين است كه مراد از ( ( اسما ) ) در اين جا، صرف تعليم اسم و نام موجودات نيست ؛ زيرا نفس يادگيري لفظنمي تواند موجب برتري به ملايك باشد و ملايكه با توجه به عظمت مقامشان ، بدون وساطت الفاظ مقاصد را درك مي كنند .از اين رو، منظور ازعلم به اسما، علمي توام با كشف حقيقت و وجود موجودات است كه درپشت پرده ي غيب از نظرها مستور مي باشند و در نزد خداوند متعال به عنوان خزاين قرار دارند .خداوند هر اسمي را در اين جهان ، به بركت آن ها دراندازه هاي معين ايجاد مي كند؛ ( ( و ان من شي الا عندنا خزاينه و ما ننزله الابقدر معلوم ) ) ، ( حجر / 21 ) ، بنابراين علم به همه ي اين موجودات عاقل وغايب است كه از طرف خداوند به آدم تعليم گرديد و باعث برتري و خليفه گشتن وي بر روي زمين شد، ( علامه طباطبايي ، محمدحسين ، ترجمه الميزان ، ج 1، ص 152 - 149 ) . فخر رازي نيز با مرجح دانستن اين قول مي گويد : ( ( روشن است كه فضيلت در معرفت به حقايق اشيا، از معرفت به اسما آن ها بيش تر است . افزون بر آن ، تحدي خدا با ملايكه ، با علم به حقايق اشيا صحت پيدا مي كند، نه با فرض آگاهي به صرف اسم ) ) ، ( فخررازي ،مفاتيح الغيب ، ج 2، ص 176 ) طبرسي هم ، با پذيرفتن اين نظريه مي نويسد : ( ( مراد از آن ، معاني اسماست نه خود اسامي ؛ زيرا اسم بدون معنا، فايده اي ندارد ) ) ، ( طبرسي ، مجمع البيان ، ج 1، ص 152 ) ب . اقوال ديگر هم گفته شده است از جمله : 1 .مقصود از آن ، آگاهي به تمام چيزهايي است كه به آباداني دين و دنيا تعلق دارد؛ مثل جميع اسامي ، صناعات ، عمارت زمين وآسمان ، اطعمه و ادويه ، استخراج معادن و غرس اشجار و منافع آن ها .2.مراد از آن ، اسما تمام مخلوقات با جميع لغات آن هاست . 3 .منظور، تعليم اسما ملايكه و ذريه او است ، ( تفسير فخررازي ، ج 2، ص 176 و مجمع البيان ، ج 1، ص 152 ) . 4 .مراد از ( ( الاسما ) ) ، اسما ستارگان است ، ( آلوسي ،روح المعاني ، ج 1، ص 224، نشر دار احيا التراث ) . 5 .مقصود از آن ،مرتبه ي شهود اسمايي و ظهور و تجلي اسما حسناي الهي است . اين همان مرتبه ي والايي است كه آدم از ملايك پيشي گرفت و به اين وسيله برتري يافت ، ( فيض كاشاني ، تفسير صافي ، ج 1، ص 74 و 75، انتشارات كتاب فروشي اسلاميه ) . ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.